majstina.blogg.se

Sov du lille Vide..............

Publicerad 2016-03-24 17:50:35 i Allmänt,

 
 
Oj, så sömnig han är, den lille Vide!
 
 
Och här sover både han och pappa Calle riktigt gott.
 
- God natt! Sov gott! säger man, innan man skiljs på kvällen.
- God morgon! Har du sovit gott? är första frågan på morgonen.
 
När man är ung, är det så självklart, att man kan somna, när man har lagt sig. Tyvärr är det inte så för många gamla människor. Man somnar framför TV:n, men när man väl lagt sig är man klarvaken.
 
Men även barn och unga människor har ibland besvär med sömnen.
 
När Håkan och Anders var små, hade de ibland litet svårt att somna.
Då tänkte jag, att det är som ett trolleri. Man lägger sig och sluter ögonen, och vips har hela natten försvunnit, och det är morgon. Så jag sa till dem att lägga sig och blunda. Så skulle jag trolla, så att det blev morgon.
- Hokus pokus filioxus! Sim sa la bim! sa jag. Och tänk det funkade!!!!!!  Pojkarna slappnade av och somnade.
Snart blev det så, att jag måste trolla varje kväll, för att de skulle somna. Jag lärde pappa, mormor, morfar och Lena (min skolflicka, som brukade passa pojkarna) att trolla. Det blev ett måste varje kväll. Hur länge jag höll på att trolla minns jag inte, men flera år var det.
 
När barnbarnen var små försökte jag trolla för dem. Men det funkade dåligt.
 
Just nu behövs det inget trolleri för att Vide ska somna och sova gott. Men skulle det kärva till sig någon gång i framtiden kan man ju alltid pröva med lite trolleri.
 
Nu önskar jag, att någon kunde trolla för mig. Det skulle sitta fint på kvällen men lite "sova-gott-trolleri". 
,
 
 Sov du lilla vide ung....... (Det är vide i gummans famn.)
 
Det var allt för i dag från Majstina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela