majstina.blogg.se

Härliga augusti

Publicerad 2018-08-22 20:40:30 i Allmänt,

Vecka 33 har verkligen varit intensiv. 
På måndagen och tisdagen fick jag mina fönster målade. 
På onsdagen var jag med Tylövännerna på en utflykt till Derome trämuseum.Det var intressant.
Där fick vi bland annat se denna valskvarn.
Och så fick vi se många musei-föremål, rum från da-zu-mal och en massa fint utskurna konstverk.
 
På torsdagen var jag på födelsekalas hos Boian. Trevligt som vanligt! Tyvärr har jag inga bilder.

På fredagen var jag i Tylösand och hälsade på hos Dieter och Ingrid.
De hade en liten. men mycket trevlig stuga. Jag blev bjuden på kaffe och våfflor.
Och jag blev bjuden på goda varma smörgåsar framåt kvällen.
 
Då ringde Petter och bjöd mig till Vilshärad. Jag tog färdtjänst dit.
Och så fick jag träffa lille Caesar för första gången och till och med hålla honom.
 Här har vi den stolte fadern och.............
.......den inte mindre stolta farmodern.

På lördagen åkte jag till Vilshärad.
Och där fick jag för första gången träffa lilla Celine.
 
Karin, Petter och Caesar kom också.
           Faderslycka! 
Celine fick prova Elliots lillebrors kanintröja.
Tänk att mina små pojkar har blivit far-fäder.
 
På söndagen åkte jag till Vilshärad igen för att äta lunch.
Faster Cecilia och Farbror Stefan kom också.
 
Sen åkte Margareta, Håkan och jag på en utflykt till Slöinge.
Här står jag utanför huset, där jag föddes, och där jag bodde tills jag var sex år. Mitt allra först minne är, att jag står på den här trappan och inte vågar gå ner till Kerstin.
Huset var en tjänste-bostad. Pappa var då la´fogde på Berte gård.
Utanför vårt hus kanske 1931.
                         Jag.                                Kerstin och jag med våra dockor.  I min vagn sitter kära, glada Vivi. Kerstins docka hette Kajsa. Hon var stor och baby-lik. En gång när mamma skulle åka tåg med Kerstin, tog hon Kajsa under armen. Då sa en med-passagerare:
- Titta, som "människan" bär sitt barn!
 
Vi körde en sväng över ån förbi kvarnen, Jag kände igen Statarlängorna och Tant Jennys stuga. Hennes rödbets-recept använder jag än i dag. Och hennes lilla finurlig börs hänger på Hawaii-tavlan i Hallen. Ja, det var många minnen, som dök upp.
 
Och ännu fler blev det! 
För nu åkte vi till Berte Museum. 
Där fanns verkligen mycket att titta på:
Minitraktorer, stora traktorer, lantbruksmaskiner, vardagsföremål, gamla rum, lanthandel, redskap och jag vet inte vad.
Nederst ser man en tröska av det slag som var vanlig på -30 och -40 talet. Jag minns det så väl. Tröskan kördes in på logen med hjälp av en traktor, som också drev tröskan. I logen låg nekarna, som på hösten körts dit från fälten. De langades från man till man fram till tröskan. På matarbordet stod en man eller kvinna, som skar av bandet och slängde ner neken i "tröskgapet". Säden samlades upp i säckar, som bars på ryggen av starka karlar en trappa upp till magisinet. Halmen bands ihop till stora buntar och bars till en annan del av logen. Agnarna blåstes i ett långt stort "rör" till loftet över svinhuset. 

 
I byarna såg man i bland en enarmad person Antagligen någon som trillat på en tröskas matarbord och fått armen i maskinen

Även mamma fick mycket att göra, när det tröskades. Hon skulle laga mat till alla, c:a 15 personer, kanske fler.
En enda bild tog jag. Det var, när jag fick se tjurens Majkmans namn på en stall-tavla. Jag minns tjuren Majkman, en kolossal tjur. Men tjuren på tavlan var född 1936, så antagligen är det hans pappa jag minns.
Från museet körde vi till SIA glass och åt vår "biljett-glass-kula".
Vilken fantastisk utflykt och vilken nostalgi-tripp! 
Tack Håkan och Margareta!
Kvällen blev lika trevlig. Den avslutades i Gullbrandstorp, där jag blev bjuden på mycket god tre-rätters middag.
 
Vilken vecka jag haft!

 Det var allt för i dag från Majstina
 




 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela