majstina.blogg.se

Julen 2017

Publicerad 2018-01-09 18:45:54 i Allmänt,

 
Underbare lille Vide firade jul i Norge. Men veckan före jul hälsade han på hos farmor och farfar i Gullbrandstorp.
 
Och nu till mitt julfirande.
 
THE SAME PROCEDURE AS EVERY YEAR SINCE 2015.
 
Lille-julafton var jag på uppsittarkväll hos Anders och Agneta. Jag tog färdtjänst hem, men redan på julaftons morgon var jag tillbaka i Gullbrandstorp. 
Vi körde ner till Haverdal för att titta på alla modiga badare, men tyvärr kom vi lite sent. Vi träffade i alla fall Snobben-Rosa kompisar.
 
Bara Petter var hemma. Vi åt en god jul-lunch och bytte julklappar. Tyvärr glömde jag att ta bilder. (Den åldern! Den åldern!)
Som kompensation tog jag på juldagen det här kortet av Anders och Agneta och deras fina lilla gran. Lägg märke till "Tomte-toppen!"
Och här är det lite eftermiddagsmys i soffan
Vid tre-tiden fortsatte jag till Vilshärad, såg Kalle Anka och träffade Cecilia och Stefan, de enda barnen, som var hemma. Vi bytte julklappar, och vid sex-tiden kom Gullbrandstorparna.
Sen satt vi alla runt matrumsbordet och avnjöt ett mycket gott julbord t ex Håkans  på vanligt vis gravade lax och Margaretas dito saffransgravade
Så lekte vi julklappsleken.Jag hade köpt en "selfie pinne" och en tvål. I slutänden lyckades jag få behålla pinnen - en mycket rolig grey för en nyfiken farmor. Det är Petter, som håller  i pinnen och tar det här kortet.
Och här är alla vi, som firade julaftonskväll tillsammans. (Boian var sjuk).
På juldagsmorgonen cyklade jag som vanligt. I regn. Men jag tog i alla fall det här kortet med hjälp av selfiepinnen.
Boian bjöd på juldagslunch - kokt lax eller lutfisk med jättegod sås
På kvällen var jag i Vilshärad tillsammans med Louises föräldrar.
 
På onsdagen och torsdagen bjöd jag jag barn och barnbarn på lunch.Det är enklare för en gammal farmor  att dela upp i två luncher.
Agneta och Anders bjöd på en underbar fisksoppa och nybakat surdegsbröd på torsdags-kvällen.
Här får Anders, som måste tänka på sitt nyopererade knä, också vara med.
På fredagen bjöd Sigge och Gunbritt på lunch på Gillbergs
Modern konst?  (Foto genom glasrutan)
Karin och Petter bjöd på planka på Pio-Pio. Underbar julklapp till mormor och farmor.
 
På lördagen hade jag "öppet-kaffe-hus". Så glad jag blev att alla kunde komma och till och med samtidigt - på förmiddagen.
Först lite småbilder.
En sefiepinne-bild, lite suddig tyvärr!
...och så en bild från andra hållet.
 
Så var det nyårsafton och jag var bjuden till Villshärad av mina Håkan-barnbarn. Igen! Jag fick vara med dem i fjol också.
Här förbereder Fredrik och Camilla förrätten:
Rårakor med avocado-glass och löjrom. 
Philip vispar i grytan, där han har bland annat vanlig potatis och sötpotatis. Det blev så småningom en potatis-sufflé. Till den serverades lammytterfilé,som tillagats sous vide och sedan trancherats. Underbar rödvinssås var pricken över i:et.
Till efterrätt serverades saffranspannacotta, hallonmousse, kardemummamaränger och brynt vit choklad. Allt var mycket vackert och konstfullt arrangerat av Louise.
Matbordet var så vackert dukat, bland annat med mitt gamla silver och vackra, blanka glas. Men vackrast vid bordet var lille Elliot, som fick vara med en stund.
Nej men Stefan! Det var inte snällt att räcka ut tungan mot Farmor Majstina!
Här ser man alla mina FINA Håkan-barnbarn tillsammans med mina likaledes FINA bonusbarnbarn.
 
Tack allesammans för en UNDERBAR nyårsafton!
 
   Det var allt för i dag från Majstina
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela