majstina.blogg.se

Lille-semester i Piteå

Publicerad 2019-07-20 12:15:26 i Allmänt,

Fredrik och Camilla bjöd mig att närvara vid Celines 1-års dag och på hennes namngivnings-kalas.Jag blev jätte-glad, och ännu gladare blev jag, när jag fick veta, att hon skulle firas i Piteå. Camillas föräldrar, Ninnie och Krister, har sommarhus i Trollbäcken, som ligger i skärgården, och där skulle vi fira den lilla prinsessan.
 
Redan i mitten av mars hjälpte Håkan mig att köpa flygbiljett. Och som jag längtade till den 4 juli!
 
Jag flög från Ängelholm till Luleå och hade begärt ledsagning. Och vilken sevice! Jag behandlades som VIP från start till avstigning.
 
 I Luleå hämtade Fredrik mig, och så körde vi till Trollbäcken.
Där blev jag väldigt väl mottagen av Camillas mamma Ninnie, hennes svåger Erik........... 
 .............. av Camillas pappa Krister, av Camilla och av........... 
........hennes syster Caroline, som här har lille Elvin i sin famn. Denna bilden är tagen i "barnens" hus. 
 På fredagen firade vi lilla Celine, som fyllde ett år. Framför henne står en pannkakstårta med fem ljus. Fem ljus!?!? -  G R A T T I S med ett ljus för varje bokstav.
 
I bakgrunden ser vi havet och Piteå. Till höger ligger "föräldrarnas" hus.
Mamma hjälpte Celine att blåsa ut ljusen.
- Pannkakstårtan var mycket god, tyckte Celine. Och det tyckte vi andra också.
 
Celine fick många födelsedagsptresenter, bland annat en Truls-Lilleman-docka.
Ninnie och Krister bjöd på en mycket trevlig sightseeingtur. Jag fick se Hortlax och Öjebyn, vackra korskyrkor, gamla kyrkstallar och en Linné-lärjunge trädgård.Ock så blev jag bjuden på lunch på en Palteria. Oj, så gott!
Till sist åkte vi till Svartudden, där Ninnie och Krister har sitt permanenta boende i en vacker suterräng-villa alldeles nära Pite älv.
På lördagen kom Håkan och Margareta och Cecilia och Stefan, och så Ester förstås. 
På söndagen var det namngivningsfest. Vi fick fira på en av altanerna, för det var inte så fint väder. 
Hennes namn - Celine Constance - stadfästes.
Jag höll ett litet tal och talade om att min mammas andra namn varit Constance, och att jag hoppades, att lilla Celine skulle bli en lika underbar människa, som min mamma varit.
(Håkan skulle ha döpts till Jenny Marie Constance, om han blivit en flicka. Och Anders också.)  
Lilla Celine med två av sina faddrar, Cecilia och Caroline. Den tredje faddern, Philip, var inte närvarande. 
 Fredrik hade skrivit en sång till sin lilla dotter.
Till minne av namngivningsdagen planterades en clematis.
Fyra generationer.
Farmors flicka.
Efter ceremonin bar Celine den klänning som jag sytt andra året på seminariet.
Ingen vanlig gruppbild! Den här är tagen med Eriks drönare.
Glada, vinkande gäster.
På kvällen bjöd morföräldrarna på en festmåltid. Inomhus, för vädret var inte nådigt.
Oj, så god mat Ninnie och Krister bjöd på!
Alla njuter!
På måndagen var det mycket vackert väder och vi gjorde en sight-seeingtur till Piteå. Här står ett glatt gäng på Sveriges första gågata.
Jag hade god nytta av min käpp under hela vistelsen i Piteå.
Vi fikade nere vid Pite älv, där det var en stor husbilsparkering. Alla mumsade på jättestora räkmackor utom jag. Jag åt en god strömmingsmacka.
Tillbaka i Trollbäcken blev det utomhusvistelse.
Stefan ordnade "Bredarydslekar".
Så fantastiskt att kunna sitta ute och äta kvällsmat.!
Underbar utsikt bakom två av mina fina gossar.
Farfar, morfar och lilla Celine.  
 
Så var det tisdag, och det var dags att lämna "paradiset".
 
Tack alla på Trollbäcken för att jag fick uppleva dess underbara dagar i Västerbotten!
Fredrik körde mig till Luleå. Vi åt god bufé på en asiatisk restaurang.
 
På flygresan blev jag åter bemött, som vore jag en prinsessa. 
 
Det var allt för i dag från Majstina
 
  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela